Zona Aktualita dan Transformasi Idea Pergerakan

OASE DI UJUNG NGALAH


(upaya menelaah dawuh Romo Kyai Sholeh Bahruddin dalam mauidhotul hasanah pada acara temu alumni santri Ngalah-perdana)

***

“Tolong nak ambek bojomu podo sabare, ambek bojo ambek anak nggak oleh kereng-kereng, kabeh tolong… aku titip ambek bojo lan anak ojo kereng-kereng nggak apik, lek tukaran masyaallah… nyudho rejeki, wong tukaran pisan rejekine mundur 40 dino, lek tukaran ping pindho, yo 80 dino. Lha lek ping telu yo itungen dhewe!”…

Ungkapan di atas merupakan salah satu dari sekian dawuh Romo Kyai Sholeh Bahruddin saat memberikan mauidhotul hasanah pada acara Temu Alumni Santri Ngalah perdana yang diikuti kurang lebih 2500 alumni (7/12/10). Dawuh yang selama kurang lebih 30 menit tersebut memberikan pesan, piwulang/pitutur, sekaligus penjelas dari visi misi beliau yang benar-benar sarat akan makna, terlebih dalam konteks kekinian.

Berikut ini merupakan teks dawuh Romo Kyai Sholeh Bahruddin yang kami rangkai dari hasil rekaman audio pada saat acara berlangsung. Sengaja kami (Redaksi MinNa.red) tampilkan dalam bahasa aslinya (dengan sedikit-banyak penyesuaian tanpa mengurangi subtansi makna) agar nampak alami apa dan bagaimana pesan yang tersirat dalam dawuh tersebut. Teks dawuh ini setelah ucapan salam dan salam pembuka;

***

Yth. Bpk Muspika Purwosari alhamdulillah telah hadir semua. Nuwun sewu Bapak Muspika kulo mboten boso, soale niki yugo kulo sedoyo, mangke lek kulo boso lha maleh bosoi panjengan mawon. Wong anak kale wong tuwo, milo kulo sering kale lare-lare senajan mpun gada yugo tigo sekawan lan sak piturute, kulo mboten boso. Nopo masalahe? Biar tidak seperti orang lain, anak yo tetep anak, putu yo tetep putu. Nuwun sewu anak ku kabeh, iki cacak mu. Milo nyelok iki fadlan, boleh Gus, boleh Cacak, boleh Mas, koyok dene Muzaki lan Yusuf, sing anyar Ahmada ndugi maleh iki asale Mojoagung, lha niki Kholid–kumpulan antarane Panji lan Buduran nggeh niki Kholid niki…

Milo nopo’o sih kok tembung Neng-Gus? Sebab ini saudara tua, lha iki Cacak’e sampeyan Adik’e. Lha lek nyelok aku rek yo kabeh Romo (Bapak), luwih marem dipangil Romo dari pada Kyai, terlalu tinggi. Lek Romo lah deket,  antarane anak ambek wong tuwo biar deket. Kulo dudukno kabeh iki masalahe sing  lami-lami mboten semerep, lha lek ngeten sing tuwek sing salah…

Ibumu bunyai iku siji nggak loro, yo na’udzubillah, lha lek kulo duwe bojo loro nyontoni anak’e nggak pantes ; wong tuwo kok tuas tuwo! Niki repote, abote koyok ngunu perkoro karep, yo karep tapi ngengkrek rek.  Cek ono benane, masih nggak isin Gusti Allah yo isin ambek anak’e, isin ambek santri kabeh…

Kulo ngerungoaken ikrar kolo wau pas, nggak susuk itulah Darut Taqwa. Mesti anak-anakku takon; “Kyai taon 2005 ada Seminar Nasional, 2006 Seminar Kebangsaaan iku Nasional, ketiga  2010 Seminar Antar Umat Beragama itu Internasional, niku kulo mboten semareap nopo karepe Kyai?”. Yo nggak adoh ambek sing diikrarno mau lho nak… apa tujuan, ending-endingnya, esensinya; biar tidak terjadi perang antar agama. Jadi, esensinya/natijahnya/titik fokusnya/mahalusyahidnya/mantuqnya; biar tidak terjadi perang antar agama…

Perang antar partai paleng sing mati sak juta rong juta (thithik), perang antar Negara paleng sing mati sepuluh juta, tapi kalo terjadi perang antar agama, na’udzubillah! Beribu ribu ribu ribu juta nyawa yang harus dikorbankan, na’udhubillah! Sebab itu sudah terjadi pada perang dunia ke-2. Maka, Darut Taqwa mempunyai jiwa Rahmatan lil Alamin atau pancasila, sehingga siap untuk ke depan. Nggeh ngoten niku masalahe ono sing ditiru… Memang jiwanya begitu. “Mulai ndugi sinten Kyai?”. Teko Mbahmu nak, Mbah Kyai Bahruddin nak  yo ngunu, mulai Mbah Yutmu nak; Mbah Kyai Kalam, Mbah Kyai As’ari yo ngunu iku, perilakune sing sepuh-sepuh  ngunu iku. Alhamdulillah sekarang tidak ada apa-apa, masalah Seminar dan lain sebagainya, itu jerih payah intelektual dari santri-santri semua, mengundang temen-temen dari 6 agama, Alhamdulillah sukses bersama-sama TNI-nya dan Polri-nya. Bisa dinikmati semua bangsa dan Negara, Alhamdulillah… sekarang sudah aman tidak apa-apa. Tapi titenono nak, penyakite 20 taon kumat maneh. “Apa masalahnya?”, Soale nduwe loro (sakit) gendeng  taunan, mpun panggling, titenono…!!

Wes kabeh yo nak, titenono nak; Romo mu; aku lan Bu Nyai, anak-anakku kabeh iki politik nak yo an, tapi “politik kebangsaan” bukan “politik golongan”, lha nek politik golongan nggak yo pak-pok mawon ambek santrine, milo untuk santri oke dadi  DPR, apapun monggo, haknya santri, dadi politisi monggo, dadi polisi monggo, dadi TNI monggo, dadi PNS monggo, dadi LSM moggo,, monggo,, monggo,, monggo,, monggo. Tapi ojok lali nak maeng nang ikrare. Perkoro  Kyai-Guse tetep politik kebangsaan, bukan politik golongan. Lha lek politik golongan nggak yo pak-pok ae ambek anak (santrine), pak pok mawon ambek guru, dosen mahasiswane, lha lek Kyai-Guse podo ambek dosen, guru lan santrine nggak yo jeruk minum jeruk. Biar tidak sama; harus naik grit satu– jiwa kebangsaan. Koen nak, terserah jiwa golongan monggo, jiwa kebangsaan monggo sing penting pancalisa tetep dipegang teguh.

Darut Taqwa sepur express, bukan sepur ekonomi dan bukan sepur KRD dan bukan sepur sing unine theru..theru… terus sing munine cekot, cekot, cekot (sepur theruthuk) lek sepur ngunu gak nyampe-nyampe iki, tutuk Sengon leren maneh, ono Sukorejo leren maneh, ono Wonokerto leren maneh lha kapan tutuk’e. Ono Pilkasun leren, ono Pilkades leren maneh; “lho nggak nyampe-nyampe iki engkok”. Sebab penumpang alias para santri minta diantarkan jadi TNI, jadi polisi, jadi PNS, jadi DPR jadi bupati, lan jadi macem-macem, minta diantarkan kesana, minta cepat dan tepat! “Bagaimana kalau begini?”, Sepur apa yang harus dipake? “Sepur ekspres!”. Telung gerobak wong lungo nak, telung gerobak maneh ono sing ngemot areng, bakul tempe, bakul gedang, telung gerobak maneh pertamina, telung gerobak maneh ngemot wong bambong, telung gerobak maneh ono sing numpak nduwur–sing ditarik ngamuk. Inilah penumpang saya.

Darut Taqwa ini supercepat, 25 taon mulai Agustus ‘85, mulai nol sehingga ada Universitas; mulai TK,MI, MTs, SMP Bhineka Tunggal Ika, MA, SMA, SMK dan Universitas dengan 15 jurusan. Coba nggolek’o; “Yo nggak sombong, nggolek’o pondok sing umure 25 taon mulai nol bisa mewujudkan sampe Universitas bisa mengantarkan jadi pegawai negeri, bisa mengantarkan menjadi sebagai-sebagainya”. Kediri kotane bukti nyatane; faamma bini’mati robbika fahaddits (nek oleh kenikmatan teko gusti allah dikonkon ngandak-ngandakno) polae cek ditiru, niki jenenge tahadduts bini’ma (menceritakan kenikmatan), bukan takabbur dan bukan riya’. Ini kenyataan…

Tapi awakmu nak, saiki ijek masa proses;  ono sing nyambut gawene tibo-tangi, ono sing ijek proses, ono sing nduwe sepeda motor, ono sing nduwe montor, semua ini proses. Masih aku dewe yo proses nak, mulai nduwe anak 5 (limo) aku kaet wujud rasane ngerasakno enak. Wong Kanjeng Nabi ae yo proses, kaitane buruh angon wedus, suwe,, suwe,, suwe sales (dagang melu Siti Khadijah). Suwe,, suwe,, suwe ngrabi sing nduwe sales. Suwe,, suwe,, suwe dadi Nabi, mosok moro-moro Nabi yo g masuk akal lha’an. Aku yo ngunu nak, teko pondok rabi ambek Nyaimu iki, yo buruh sawah mari ngunu dodol telo, bakul gamping, suwe,, suwe,, suwe diuncalno nang Sengon, itu lha proses… Kita harus sadar proses!. Universitas ae nggak moro-moro sarjana ngunu, mulai TK, munggah nang SD, MTs, SMA, Kuliah baru Sarjana. Proses, nggak moro-moro kun fayakun sarjana!, Aku weruh awakmu ijek proses. Mulakno pertemuan alumni iki paling thithik 5 taon pisan ae, ojo 2 taon pisan. Aku ngerti awakmu durung sugih, durung wayahe, ono prosese. Tiap 5 taon pisan, 5 taon pisan… Lha lek awakmu moro-moro sugih, tak curigai; “dunyo warisan ta rek?”. Lha lek dunyo warisan yo akeh tunggale?!! Mulakno ndelok awakmu durung sugih saya itu bangga, ini berarti sedang proses.

Disini sepurnya sepur express, mung kadang gerbange kadang ono sing olo, gerbange rupane opo; TK, MI, MTs, SMP, SMA, MA, SMK, Universitas, Pondok Pesantren dan sebagainya. Sebagian gerbange, yo g kabeh. Makanya, saya tetep sadar, memang yang kami geret ini macem-macem lorry (gerbang). “Tapi, yok nopo Kyai bisane podo ekspresse?” Gampang… tolong S3 dong, engkok lek sampeyan doktor Insyaallah podo expresse, wenak pancalane sepur ekspress ngunu…

Sepur ekspres ngunu diinteni wong; Alhamdulillah, nyata2 sudah sukses. Masalahe niki kersane genah lan paham. Lah niki lek mboten digenahaken kadang santri niku salah paham. Tapi mboten, santri kulo sedoyo paham sedoyo…

Mungkin ada tambahan lagi, aku pesen; “Tolong nak ambek bojomu podo sabare, ambek bojo ambek anak nggak oleh kereng-kereng, kabeh tolong… aku titip ambe bojo lan anak ojo kereng-kereng nggak apik, lek tukaran masyaallah… nyudho rejeki, wong tukaran pisan rejekine mundur 40 dino, lek tukaran ping pindho, yo 80 dino. Lha lek ping telu yo itungen dhewe!”… ***

Tak rungokno arek-arek iku pidatone maeng lek ketemu gek pondok iling nakale, sing dicritakno nggak apik’e; “aku biyen iko mbeling”. Roto-roto sing nggarai terkenang iku mbelinge…

Wes nak, salahmu pitung salah, salaho sewu salah hari ini tidak ada salah sedikitpun, habiss! Koyok bayi sektas lahir gak ono kesalahan ambek aku lan ibumu, wes gak ono! Nol, kosong…!!

Dadi tolong diinget, hari ini tidak ada kesalahan sedikitpun terhadap Bu Nyai dan Romo Sholeh dan Pondok Pesantren dan Yayasan dan Lembaga, habis… tidak ada! Wong Presiden ae nduwe grasi kok, masih Kyai yo nduwe ta rek…

Iki disekseni kabeh; anak-anakku nggak oleh dadi DPR (anak2ku, cacakmu iki lho rek, gusmu iki), nggak oleh dadi DPR, nggak oleh dadi Bupati, nggak oleh dadi Gubenur, nggak oleh dadi Presiden– paham yo nak… Lek santri dadio rek! Payuho berase ojo selepe… Lek selepe sing payu, buyar! Lek berase sing payu, sing nduwe selep iso melelet brengos ambe mengkerik! Cek ono benane bainal selep wal beras…

Dene putuku nak, ono luar pasuruan; entah di Mojokerto, entah di Malang di luar Pasuruan; boleh jadi pegawai negeri, boleh tapi di luar Pasuruan. Cek nggak ngene’i njero; Darut Taqwa ben tetep bening. Biar imbasnya tidak ngene’i Pondok Darut Taqwa. Biar selepnya tetep jalan…

Sebab Darut Taqwa tak tuku ambek Nyai, dituku ambek jeritan, derita; dituku  ambek jeritan, derita, tangisan nggak dikeplok-keplok’i thok ngunu rek. Awakmu nak yo, tak posoi telung taon; “setahun kanggo awakku dewe, setahun anak-putu, setahun santri tak pasani, percaya!!, Nanti semua yang hadir semua para santri semoga menjadi orang yang sukses hidupnya barokah manfaat bagi semua bangsa dang Negara”. Alfatihah….

***

Sungguh luar biasa pesan yang disampaikan oleh Romo Kyai Sholeh Bahruddin terhadap santri-santrinya yang hadir pada pertemuan alumni tersebut. Begitu komplit, rijit bahkan gamblang dan mudah dipahami sesuai dengan khas pembawaan sosok beliau. Hampir dalam segala sendi kehidupan, baik yang di permukaan maupun yang berada di kedalaman, semua beliau sentuh dengan dawuh-dawuh yang simple dan dinamis.

Semoga kita mampu meneladani dan berupaya sebaik mungkin menjadi santri Ngalah yang sesuai harapan beliau, dimanapun dan sampai kapanpun. Amin…

Note:

*Rekaman dalam bentuk audio bisa anda download melalui situs/URL;

http://www.4shared.com/audio/UnZOX8Kf/Dawuh_Kyai_Sholeh__Temu_Alumni.html

By : Ayik Ngalah

Comments on: "OASE DI UJUNG NGALAH" (1)

  1. Fantastic goods from you, man. I have understand your stuff
    previous to and you are just too great. I really like what
    you have acquired here, certainly like what you’re saying and the way in
    which you say it. You make it enjoyable and you still care for to keep it sensible.
    I can not wait to read far more from you. This is really a tremendous web site.

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: